+31(0)316-249 548 info@arendsecarsystems.nl

Meer gemak en plezier onderweg dankzij upgrade aan multimedia en audio

Het navigatiesysteem dat de rotonde voor je niet herkent, krakende speakers, niet even dat nummer van je favoriete artiest kunnen luisteren of slecht zicht bij het achteruit inparkeren: het zijn slechts enkele zaken die je autorit minder plezierig kunnen maken. Maar geen nood: ook in jouw auto is Spotify, Google Maps en een fantastisch geluid geen enkel probleem!

 

 

 

Je kent het wel: heb je net een auto met een USB-aansluiting, speelt hij de muziek van je telefoon niet af. Of je smartphone is te modern voor het Bluetooth-systeem in je auto. Je navigatiesysteem die de afslag op de snelweg nog niet kent of in die nieuwbouwwijk een hele straat over het hoofd ziet? Je bent niet de enige: heel veel automobilisten kampen met kleine ergenissen in hun auto, die verder uitstekend bevalt. Waar je vroeger nog relatief eenvoudig zelf wat kon vervangen in je auto is het tegenwoordig knap ingewikkeld door allerlei zaken die aan elkaar gekoppeld zijn, zoals je stuurbediening, cruisecontrol en de diverse bluetooth-mogelijkheden. Gelukkig zijn er specialisten die voor alles een oplossing hebben en je autoritten een heel stuk plezieriger, makkelijker en veiliger kunnen maken. Tijd om eens te bekijken wat de mogelijkheden zijn!

Update van de radio in Fiat Talento met Pioneer AVH-Z9200dab
Een deel van wat er allemaal moet worden ingebouwd. Er ontbreken hier nog de nodige kabels, de Apple TV en de Dashcam.

Origineel

De hoofdrolspeler van dit artikel is een bedrijfsauto, een Fiat Talento om precies te zijn. Toch is er qua aanpassingen eigenlijk geen verschil met een personenauto. De bus deelt zijn genen met de Renault Trafic, Opel Vivaro en Nissen NV200. Een ideaal slachtoffer want modern is hij wel maar hij mist ook veel zaken die we wel graag zouden hebben. Zo is er wél cruise-control en stuurbediening voor de audio, maar we beschikken niet over een achterruitrijcamera, groot scherm met Apple CarPlay en Android Auto en bovendien is de kwaliteit van de audio verre van goed. Standaard is de auto namelijk voorzien van een radio met speakers waarbij eigenlijk alleen het nieuws fatsoenlijk doorkomt. Ook willen we voor de veiligheid een dashcam hebben, om bij een eventuele aanrijding direct bewijs te hebben en deze bovendien te gebruiken als beveiligingscamera als de bus geparkeerd staat.
Opzoek naar een specialist stuiten we op Arendse Car Systems in Duiven, al twintig jaar specialist op het gebied van hoogwaardige caraudio, alarmsystemen en aanverwante zaken. Tijdens het eerste bezoek wordt er uitvoerig gesproken over de wensen en de mogelijkheden. Jessica Arendse merkt onze voorliefde voor een goed geluid in de auto op en neemt ons mee naar een praktisch nieuwe Mercedes-Benz A-klasse waar net een nieuwe installatie in wordt gebouwd: “Deze klant heeft deze auto van de zaak, het is dus de bedoeling dat alles later eenvoudig weer uitgebouwd kan worden en er geen sporen achter blijven.” Ondertussen kijken we om ons heen maar zien niets anders dan normaal, terwijl we wél bekend zijn met dit model. De originele radio is gewoon aanwezig en net als we willen vragen of alles er al in zit geeft Jessica het antwoord al door aan de volumeknop te draaien. De muziek zweept op met een volheid die we nog niet eerder hebben gehoord in een auto als deze. Mooie diepe klanken die in de maagstreek te voelen zijn, frisse en zuivere hoge tonen alsof Dua Lipa voor je op het dashboard plaats heeft genomen. Audio in de auto kan vaak ‘plat’ klinken maar dit heeft een dynamiek om ontzettend enthousiast van te worden. Als we opmerken dat dit een vermogen moet kosten krijgen we de nodige vaktermen naar ons hoofd geslingerd door Jessica: “Dat valt mee hoor, we hebben hier een goede composet gemonteerd, er is een subwoofer op de plek van het reservewiel geplaatst en onder de voorstoel zit een DSP versterker, dat staat voor Digital Sound Processing!” Ja ja, tijd voor meer informatie want dit willen we ook in onze auto!

 Het laatstgenoemde, die versterker, blijkt een belangrijk bestandsdeel te zijn van de audio upgrade. Waar versterkers vroeger de maat van schoenendozen hadden is het formaat tegenwoordig gereduceerd tot dat van een doosje sigaren. Deze versterker komt gekoppeld aan je, al dan niet originele, radio en is softwarematig te programmeren, specifiek voor jouw auto. Deze verbetering van de aansturing van het geluid zorgt er voor dat alle informatie optimaal naar de speakers van je auto wordt gestuurd. Omdat speakers in iedere verschillende auto op een andere plek zitten wordt er via een computer geprogammeerd welke speaker hoeveel volume moet krijgen en dat voor ruim verschillende frequenties, van héél erg laag tot de hoogste tonen. Voor een optimaal geluid worden er vervolgens speakers en tweeters gebruikt, waarbij de speakers (vaak onderin de deur) de lagere tonen laten horen en de vaak hoog geplaatste kleine tweeters de frisse hoge tonen weergeven. Voor de echte beleving is er een subwoofer te plaatsen, die alleen aanwezig is voor het diepe laag, voor de kriebel in de buik. Hierdoor worden de andere speakers een beetje ontlast waardoor deze ook bij hoog volume optimaal blijven klinken. Het voordeel van deze spullen: als de eigenaar van de Mercedes-Benz zijn auto over drie jaar inlevert zijn de spullen relatief eenvoudig door het bedrijf te demonteren en in een volgende auto te plaatsen, waardoor er bij een volgende auto eigenlijk voornamelijk montagekosten zijn.

Het materiaal

Terug naar onze Fiat. We zijn er uit dat het geluid van Mercedes-Benz fantastisch is maar kunnen ons niet voorstellen dat dat in een grote holle bus net zo goed kan klinken. Remond Arendse is inmiddels aangeschoven en begint te glunderen als hij het over zijn grote passie heeft: “Ja, natuurlijk is zo’n bus iets anders qua demping en formaat dan zo’n compact premium auto maar we komen een eind!” Dat klinkt goed. Wel hebben we bij de bus wat extra hobbels te nemen. Om te beginnen zijn de voorportieren groot en tamelijk hol. Geen punt, volgens Remond is dat met goede dempingsmaterialen vrijwel volledig op te lossen. Ook willen we graag van de originele simpele radio af om ruimte te maken voor een radio met groot scherm voor de achteruitrijcamera. Ook dat is geen probleem, Pioneer maakt schitterende headunits die voorzien zijn van alle gemakken. Naast het zeer heldere scherpe scherm en tal van handige functies beschikt het apparaat ook over Apple CarPlay en Android Auto. Hierdoor koppelt de unit automatisch met je smartphone zodat je Google Maps, Whatsapp, oproepen en muziek allemaal eenvoudig van je telefoon kunt gebruiken en bedienen via het scherm zodat een bekeuring niet op de loer ligt. De eenvoudige units hebben voor Apple CarPlay nog kabeltje naar je telefoon nodig, de toppers koppelen al draadloos met CarPlay, iets dat pas sinds kort mogelijk is. Je begrijpt het vast al: na aanvankelijk voor het instapmodel te willen gaan besluiten we voor de prachtige AVH-Z9200DAB te gaan. De units hebben vrijwel allemaal ook DAB+ aan boord om storings- en ruisvrij van de muziek te kunnen genieten.

 Doorgaans werkt Remond Arendse het liefst alleen aan de projecten omdat het een geconcentreerde bezigheid is: “Je bent bezig met het materiaal van iemand anders en tegenwoordig komen er zoveel nieuwe automodellen op de markt dat het geregeld even zoeken is naar hoe de fabrikant van de auto het deze keer allemaal weer heeft gebouwd. Het komt altijd goed maar je moet je hoofd er goed bijhouden.” De tijd voor een inbouw is daarom niet alleen afhankelijk van wát er moet worden ingebouwd maar ook waarín het moet worden geplaatst. Terwijl we de nodige notities maken begint Remond met het verwijderen van de deurpanelen. Het mag dan zijn eerste Fiat Talento zijn, met preciezie en vakmanschap worden schroefjes losgedraaid en de fragiele clipjes verwijderd. Dit hebben we in het verleden bij een andere auto wel eens zelf geprobeerd, zeven van de tien clips braken. Remond weet alles heel te houden. Ieder zijn vak.

Demonteren van de deurpanelen
Deuren dempen van de Fiat Talento

Aan de gang

De feitelijk inbouw kan beginnen. De deuren worden gedempt met speciale matten. Deze worden tegen het staal aan de binnenzijde geplakt om resonanties tegen te gaan. Het is een betaalbare oplossing om je geluid ontzettend veel beter te laten klinken, ook bij duurdere auto’s is hier nog veel winst te behalen. Het verschil wordt even later duidelijk als Remond tegen de inmiddels gedempte deur tikt met zijn vinger. Een doffe ‘pok’ is het resultaat. Aan de andere, onaangetaste kant klinkt het heel anders: ‘klong’, waarbij je de trilling gewoon voelt. Ook bij het dichtslaan van de deur een groot verschil. Remond is een dag zoet moet met de verschillende speakers, modules om de  stuurbediening te laten werken met de nieuwe radio, het plaatsen van de subwoofer onder de achterbank en vooral het zo mooi wegwerken van alles dat je er niets van ziet. De fabrikant zou het zelf zo gedaan kunnen hebben. Aan het einde van de dag gaat de klus redelijk de goede kant op. De kappen van de raamstijlen liggen nog los en daar heeft Remond een goede reden voor: “Bij een dergelijke inbouw met veel verschillende componenten moet je van te voren goed bedenken wat er allemaal ingebouwd moet worden en wat je aan kabels moet leggen. Op de plek naast de achteruitkijkspiegel komt een dashcam, daarvoor moet er natuurlijk voeding naar de camera zelf toe. Ik adviseer klanten altijd goed na te denken wat ze willen. Zo’n dashcam installeren tijdens andere werkzaamheden kan veel goedkoper zijn dan het een paar maanden later te doen, omdat dan alles weer los moet en er veel meer tijd in gaat zitten.” Een duidelijk verhaal. De dashcam waar wij voor hebben gekozen is de Blackvue DR750S. Deze camera neemt op op Full HD resolutie. De camera heeft een intern geheugen maar je kunt ook heel gemakkelijk de beelden terugkijken via een app op je smartphone. De eerste reden om een dashcam te kopen is natuurlijk voor overhoopte zaken onderweg, zoals een aanrijding of ongeval. Je hebt in dat geval direct je bewijs op je telefoon staan, zodat dit helderheid kan geven in de oorzaak en voor tevens zeer prettig is voor de verzekering. Verder heeft de camera ook een parkeermodus, die alle situaties registreert wanneer de auto geparkeerd staat. Dat kan soms zeer gemakkelijk zijn, illustreet Remond met een voorbeeld: “Ik had mijn auto geparkeerd staan op een algemene parkeerplaats. Bij terugkomst had ik een deuk en kras op mijn portier. De beelden terugkijkend zie je iemand naar de auto naast de mijne lopen, mijn auto even schudden en vervolgens de auto wegrijden. Door de kwaliteit was het kenteken van de desbetreffende auto uitstekend te lezen, de verzekering kon op deze manier actie ondernemen.”

Testen van onderander stuurbediening
Kabel trekken door het dashboard
Inbouwen van de Dsp versterker

Dashcam

De dashcam registreert de spanning van de accu van je auto en neemt niet meer op als de spanning te laag wordt om de auto te starten dus een lege accu is er nooit bij. Dag één zit er op, eigenlijk kunnen we al niet wachten om het eindresultaat te zien.

Dashcam gemonteerd met Magic pro

Als we de volgende ochtend binnenlopen is Remond al druk met inbouwen, maar niet met de headunit. We hadden het er dag er voor terloops over gehad maar Remond blijkt aan een half woord genoeg te hebben: in het dashboardkastje ligt een Apple TV. Gekoppeld aan de headunit en dus kun je kijken naar Netflix, Disney+, Youtube en alles wat je maar kunt verzinnen. Gemakkelijk af te koppelen natuurlijk, je laat een dergelijk apparaat niet altijd in je auto liggen. Heel erg nodig? Nee. Heel erg leuk? Jazeker! Remond legt een extra AV-kabel naar achteren, voor de schermen van de kinderen, dat is namelijk de hoofdreden dat we deze extra optie hebben genomen.

Apple carplay in je auto

Als alles, inclusief de prachtige Pioneer-radio, op de plek zit begint Remond met het afstellen van het geluid via zijn laptop: “Sluit je ogen eens en probeer te plaatsen waar je de zanger hoort, als het goed is ergens links.” En inderdaad, Eric Clapton lijkt voor ons op het podium te zitten. Als we het beeld net in gedachten hebben begint Remond aan talloze schuifjes op zijn scherm te zitten. Eric lijkt het podium over te lopen naar de rechterzijde. Remond: “Dit is dus het mooie van het DSP. Bij je standaard radio kun je ‘balans en fader’ instellen maar eigenlijk pas je alleen het volume van speakers aan, je dempt infeite het geluid en dat gaat tenkoste van de kwaliteit. Bij DSP pas je de timing van frequenties aan. Je houdt dus de 100% kwaliteit van het geluid maar kunt het digitaal verplaatsen.” In Jip en Janneke taal: door bijvoorbeeld links een bepaalde toonhoogte een minimale vertraging te geven neemt je gehoor het rechts net wat eerder waar, daardoor lijkt het meer van rechts te komen. Eigenlijk is het één grote ‘mindfuck’.

Afstellen van een dsp versterker
De compacte Match dsp versterker

En dan… het geluid

Als Remond enigszins tevreden lijkt te worden over de hele setup zitten wij al in de stoel gedrukt van verbazing. De Mercedes-Benz uit het begin van het verhaal is al lang en breed terug naar de klant dus vergelijken is er niet bij maar dit overtreft álle verwachtingen. De kriebels in de buik, die we jaren gemist hebben, zijn weer terug, met de ogen gesloten waan je je op rij één bij een prachtig concert. Hier krijg je nooit genoeg van, in ons hoofd hebben we al een playlist van nummers die we nu eindelijk eens écht krachtig en mooi willen horen. We moeten nog even geduld hebben want hoewel wij het al als ‘perfect’ beschouwen blijft Remond als perfectionist nog doorgaan: “Ik kan alleen met dat afstellen al een dag bezig zijn, soms verlies ik dan even uit het oog wat er staat geoffreerd voor een klus. Voor ons als zaak niet altijd handig maar het geeft zo’n kick als je een klant vervolgens helemaal gelukkig ziet. En dat zijn we: geen gekraak, geen ruis, alleen maar volle klanken, alsof de instrumenten live voor je neus bespeeld worden. Wat hebben we dit gemist! Volgens je gehoor komt alle muziek van voren, zoals het hoort. Bijzonder want de subwoofer ligt toch echt onder de achterbank. Remond krijgt een een grote smile van oor tot oor als hij onze reactie ziet, hij speelt wat verschillende muziekstijlen af. Tina Turner zingt Private Dancer zoals we het nog nooit geboord hebben, even later kunnen we niet stil blijven zitten als Martin Garrix voor kippenvel zorgt. Na een kop koffie gaan we huiswaarts. Althans, dat is de eerste gedachte, de rit van normaal tien minuten kost al zeker anderhalf uur en nog denken we niet na over de terugweg, met zo’n installatie wil je nooit meer naar huis! Als we na vele kilometers omweg thuis aankomen en op de oprit staan verliezen we ons weer in de apparatuur. Apple TV wordt opgestart, even kijken of Netflix werkt. En jawel, voor we het doorhebben speelt de laatste aflevering van Peaky Blinders verder waar we de avond er voor thuis waren gebleven. Het beeld wordt alleen even onderbroken voor een snaarstrakke weergave van onze oprit als we de bus nog even achterwaarts recht zetten. Een fractie later schittert ‘Tommy’ Shelby weer op het scherm. Het geluid bij de serie klinkt in de bus bioscoop-achtig. De motor gaat uit, om ons heen kijkend zien we geen enkel verschil met de vorige ochtend, toen we van start gingen. Alleen het fraaie scherm verklapt dat er werk is verricht. Genoeg voor vandaag, we kijken al uit naar de lange rit die de volgende dag staat gepland, voor het eerst is die nieuwe maximum snelheid van 100 kilometer per uur niet zo erg.

Auto Android gebruiken in de auto
Sportify luisteren in de auto
Youtube kijken in de auto
Apple tv in je auto

Wil jij ook de mogelijkheden weten voor jou bedrijfs auto, neem dan contact met ons op of kom met je auto naar de winkel zodat we je kunnen adviseren en in je auto kunnen controleren wat er allemaal mogelijk is.

We zien  je graag met de auto of horen graag van je,

Arendse Car Systems

🏠 ’t Holland 49 6921 GX DUIVEN
info@arendsecarsystems.nl
📞0316-249548  ook voor whatsapp

Share This